Perfektní výhled dozadu

Dokonalá viditelnost ve zpětném zrcátku? U mnoha motocyklů tomu tak stále není. Zde si ukážeme, jak rozumně vyměnit zpětná zrcátka.

Zrcátko - dokonalý výhled dozadu

Účelná přestavba zpětného zrcátka

Stále znovu dostáváme e-maily s dotazy ohledně zpětných zrcátek: Které zrcátko mohu na své motorce použít? Jak je mohu připojit? Potřebuji adaptéry? Pasují zrcátka na konce řídítek? Bohužel ani my nemůžeme v žádném manuálu zjistit, které zrcátko se hodí na který motocykl. Proto je nevyhnutelné podívat se na původní zrcátka stroje, jejich upevnění a celkový stav (např. již existující blinkry na konci řídítek nebo chrániče rukou).


Obr. 1: Určení průměru

Obr. 1: Určení průměru

Obr. 2: Určení stoupání závitu

Obr. 2: Určení stoupání závitu

Obr. 3: Určení délky závitu pomocí posuvného měřítka

Obr. 3: Určení délky závitu pomocí posuvného měřítka

Zrcátko na armatuře řídítek

Chceš-li bez pochybností zjistit, zda zrcátko příslušenství pasuje na kování řídítek motocyklu, odšroubuj jedno stávající zrcátko a změř průměr závitu posuvným měřítkem (obr. 1) a stoupání závitoměrem (obr. 2), případně i délku krčku (délka závitu, obr. 3). 

Dále se podívej, zda se jedná o běžný pravý nebo levý závit. Levý závit je na matici označen zářezem; například pravé zrcátko na řídítkách modelů Yamaha má obvykle levý závit. 

Japonské motocykly nad 125 cm3 mají obvykle závit o průměru 10 mm a stoupání 1,25 (označení: M10 x 1,25). Skútry a malé stroje mají naopak často závit M8, který se někdy protlačuje kováním (obr. 5). Průchozí závit se nachází také na mnoha motocyklech Harley (obr. 6) nebo starších dvouventilových motorkách BMW.

Obr. 4: Uprostřed viditelný zářez pro označení levých závitů

Obr. 4: Uprostřed viditelný zářez pro označení levých závitů

Obr. 5: Zrcátko s průchozím závitem M8

Obr. 5: Zrcátko s průchozím závitem M8

Obr. 6: Zrcátko s průchozím závitem

Obr. 6: Zrcátko s průchozím závitem


Obr. 7: Závity zrcátka s různým stoupáním závitu (M10x1,25, M10x1,5)

Obr. 7: Závity zrcátka s různým stoupáním závitu (M10x1,25, M10x1,5)

Novější BMW s krátkým závitem mají průměr závitu 10 mm, ale stoupání 1,5 mm, zde lze použít krátký adaptér.


Obr. 8: Všestranný rozsah dodávek zrcátek s příslušenstvím z řady Louis

Obr. 8: Všestranný rozsah dodávek zrcátek s příslušenstvím z řady Louis

Mnohá naše zrcátka na řídítka jsou již dodávána s přídavným levým závitem a adaptérem Harley, takže zde není třeba nic dokupovat.


Obr. 9: Bez pohledu dozadu: Pokud je rameno zrcátka příliš krátké, vidíš pouze svůj rukáv

Obr. 9: Bez pohledu dozadu: Pokud je rameno zrcátka příliš krátké, vidíš pouze svůj rukáv

Pro funkci zrcátka je důležitá délka a nastavení ramene. Zrcátka s krátkým ramenem jsou vhodná pouze pro velmi široká nebo velmi vysoká řídítka; na úzkých řídítkách by rukávy bundy zakrývaly část plochy zrcátka.


Obr. 10: Pojistná matice zabraňuje uvolnění zrcátka

Obr. 10: Pojistná matice zabraňuje uvolnění zrcátka

Zrcátko je třeba po vyrovnání dobře dotáhnout na kování. To se provádí buď zespodu s protlačením závitu, nebo shora pomocí pojistné matice. 


Obr. 11: Zajištění šroubu pomáhá proti vibracím

Obr. 11: Zajištění šroubu pomáhá proti vibracím

U modelu Harley lze někdy alternativně namontovat normální zrcátko bez adaptéru pomocí šroubu vloženého zespodu, pokud závit odpovídá. Uvolnění šroubu vibracemi může zabránit kapka zajišťovacího lepidla (střední síla).


Obr. 12: Kulová hlava s aretačním šroubem

Obr. 12: Kulová hlava s aretačním šroubem

Potom se hlava nastaví tak, aby byl dobrý výhled na provoz za vozidlem. Některá zrcátka mají na kulovém kloubu hlavy další pojistnou matici, kterou můžeš jemně dotáhnout, pokud se hlava sama v proudu vzduchu přestavuje.


Obr. 13: Zrcátko upevněné na vnější straně trubky řízení

Obr. 13: Zrcátko upevněné na vnější straně trubky řízení

Koncové zrcátko řídítek

Pokud je třeba ukázat protaženou linii motocyklu, například na stíhačce nebo cafe raceru, často se montují koncová zrcátka na řídítka. Zda nad řídítky nebo pod nimi, je otázkou vkusu. Obě varianty jsou povoleny, pokud není omezen úhel řízení a výhled dozadu. Takové zrcátko se připevňuje buď na vnější stranu trubky řízení, nebo pomocí vnitřní svorky.

Při vnějším upnutí musí být samozřejmě dostatek místa pro rukojeti a kování. Možná bude nutné je přesunout dovnitř.

Obr. 14: Zrcadlo s vnitřním upínáním

Obr. 14: Zrcadlo s vnitřním upínáním

Pro vnitřní upnutí musí být trubka řídítek na vnitřní straně volná. Např. nesmí existovat objímka se závitem z původních konců řídítek. Pokud je pouzdro přítomno, zjisti, zda je možné jej odstranit - ne každé pouzdro lze demontovat. 

Obr. 15: Konce řídítek s držákem zrcátka

Obr. 15: Konce řídítek s držákem zrcátka

Třetí možností jsou speciální koncovky řídítek s kovovými svorkami, které lze upnout do řídítek a umístit na ně koncové zrcátko.

Bohužel konce řídítek s gumovými objímkami nejsou pro montáž zrcátka vhodné, zkroutily by se. Používej pouze odpovídající koncové adaptéry na řídítka s kovovými svorkami. 


Obr. 16: Měření rozteče otvorů pro šrouby pomocí posuvného měřítka

Obr. 16: Měření rozteče otvorů pro šrouby pomocí posuvného měřítka

Zrcátka do kapotáže

Pokud je původní zrcátko na kapotáži vadné nebo má být nahrazeno štíhlým, elegantním hliníkovým zrcátkem, je také nutné nejprve zkontrolovat, jakou možnost montáže kapotáž nabízí. Rozhodující je rozteč otvorů pro šrouby a jejich poloha vzhledem k úhlu ramene zrcátka.

Potom je třeba porovnat, zda základna adaptéru požadovaného zrcátka pokrývá tuto rozteč otvorů pro šrouby (obvykle jsou přítomny otvory s proměnlivou drážkou) a zda lze zrcátko s adaptérem umístit pod požadovaným úhlem na kapotáž.

Obr. 17: Tak to sedí: Přídavné zrcátko na BMW S1000RR

Obr. 17: Tak to sedí: Přídavné zrcátko na BMW S1000RR


Modulární systém zrcátek gazzini

Ti, kteří si raději sami sestaví optimální zrcátko pro svou motorku z jednotlivých komponentů, najdou u gazzini důmyslný modulární systém. Lze libovolně kombinovat kryty zrcátek různých tvarů, různě dlouhá ramena a různé držáky pro armaturu řídítek, konec řídítek nebo kapotáž. Tímto způsobem lze kombinovat ideální zrcátka pro individuální použití nebo v případě přestaveb a změn modelů přizpůsobit stávající komponenty novému vozidlu (obr. 18). 

Obr. 18: Modulární systém zrcátek Gazzini

Obr. 18: Modulární systém zrcátek Gazzini

1. = Volba způsobu montáže
2. = Volba vzpěry zrcátka
3. = Volba tvaru zrcátka

1. a) = Koncovka řídítek s kloubovým držákem
1. b) = Adaptér pro armaturu řídítek
1. c) = Kloub zrcátka (K dispozici v: M10x1,25 pravý závit; M10x1,25 levý závit; M10x1,5 pravý závit; M8x1,25 pravý závit

2. a) = Krátký
2. b) = Střední
2. c) = Dlouhý

3. a) = Kulatý
3. b) = Oválný
3. c) = Osmiúhelník
3. d) = Obdélník


Obr. 19: Adaptér s tlumičem vibrací

Obr. 19: Adaptér s tlumičem vibrací

Problémy s vibracemi

Pokud je výhled v zrcátku rušen vibracemi, lze provést různá protiopatření. Vliv vibrací je však obtížné vypočítat, takže vždy záleží na zkoušce. Nejprve je třeba objasnit, zda jsou vibrace při funkci stroje normální. Příčinou nadměrných vibrací může být například uvolněné uchycení motoru nebo závada na samotném motoru. Obvykle jsou nejvíce nepříjemné na rovných, krátkých řídítkách, zatímco na zakřivených, širokých řídítkách mají tendenci se "ztrácet". Výběr řídítek pro konkrétní motocykl může mít tedy vliv i na to, zda v určitých otáčkách dochází k nepříjemnému brnění prstů a kazí se výhled do zrcátka. Některá zrcátka mají v základně zabudovaný tlumič vibrací, který se skládá z nastavitelné pružiny a závitu.

Při montáži může být pod základnu zrcátka umístěn také tlumič vibrací, který zrcátko podepře v gumě. 


Obr. 20: Levé vozidlo není schváleno podle právních předpisů ES, pravé ano

Obr. 20: Levé vozidlo není schváleno podle právních předpisů ES, pravé ano

A co říká TÜV?

Na co by sis měli dát pozor při nákupu nových zpětných zrcátek:
Současné motocykly mají obvykle ES schválení typu (viz záznam v technickém průkazu, sloupec "K"). Číslo začíná písmenem "e"). Na tyto motocykly lze namontovat pouze zrcátka s E-certifikací. Pokud je zrcátko opatřeno značkou schválení typu, je požadovaná velikost 69 cm² rovněž správná, a je tedy schváleno. Vozidla poprvé registrovaná před 17.6.2003 obvykle nemají ES schválení typu (viz sloupec "K" v novém osvědčení o registraci vozidla nebo str. 4 u starších osvědčení). Pro tyto motocykly je také dostatečná plocha zrcátka 60 cm².


Louis technické centrum

Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.

Nezapomeň!

U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.

Děkujeme za pochopení.


Nyní koupit příručku pro mechaniky Louis

Velká příručka Louis pro mechaniky

Tištěná verze v internetovém obchodu

Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar