Údržba skútru

Motorové skútry jsou poměrně úspornými každodenními společníky. Ani ten nejjednodušší skútr se však dlouhodobě neobejde bez údržby. Čím více se o něj budeš starat, tím lépe bude fungovat.

Údržba skútru
Louis videa Jak na to
HOW TO: Naplnění baterie motocyklu
HOW TO: Výměna oleje v motorce
HOW TO: Výměna brzdových destiček na motocyklu
HOW TO: Výměna brzdového kotouče
Kdy je třeba vyměnit PNEUMATIKU?

Fitness pro skútry

Každý skútr potřebuje určitou údržbu, i když je jinak nenáročný. Proto pravidelně kontroluj základní funkce a součásti svého skútru, z hlediska jeho bezchybného provozu a bezpečnosti v provozu - a mohli se tak ze skútru dlouho těšit.


Údržba skútru - takto se to dělá 

Krok 1: Tlak v pneumatikách ...

Krok 1: Tlak v pneumatikách ...

01 - Kontrola tlaku v pneumatikách 

Je tlak v pneumatikách stále správný (viz návod k obsluze vozidla)? Obvykle 1,5 - 1,8 baru vpředu, 2,0 - 2,2 baru vzadu.


Krok 2: ... a kontrola hloubky dezénu

Krok 2: ... a kontrola hloubky dezénu

02 - Kontrola hloubky běhounu

Mají pneumatiky dostatečný profil? Zákonem stanovené minimum je 1,6 mm, ale pro bezpečnou jízdu na mokru je lepší je vyměnit nejpozději od 2 mm.


Krok 3: Je tloušťka brzdových destiček dostatečná?

Krok 3: Je tloušťka brzdových destiček dostatečná?

03 - Tloušťka brzdových destiček

Je tloušťka brzdových destiček stále dostatečná? U kotoučové brzdy je to vidět na kontrolní mezeře destičky směrem k brzdovému kotouči - pokud již není vidět, je třeba destičku vyměnit, totéž platí, pokud již tloušťka destičky místy klesá pod minimální tloušťku 1,5 mm. U bubnové brzdy je často ukazatel na brzdové páce, v opačném případě poskytuje informace také nastavení brzdového táhla nebo seřizovače lanka, případně se musíš podívat dovnitř bubnu.


Krok 4: Kontrola brzdového kotouče mikrometrickým šroubem

Krok 4: Kontrola brzdového kotouče mikrometrickým šroubem

04 - Kontrola brzdového kotouče 

Jsou brzdové kotouče silně opotřebované (mají na okraji zřetelný výstupek) nebo mají silné rýhy? Rýhy zhoršují brzdný účinek, brzdové kotouče, které se dostaly pod hranici opotřebení, se zahřívají a musí se bezpodmínečně vyměnit. 


Krok 5: Pravidelné doplnění kyselé baterie demineralizovanou vodou

Krok 5: Pravidelné doplnění kyselé baterie demineralizovanou vodou

05 - Pravidelné doplňování baterie 

Potřebuje baterie demineralizovanou vodu (neplatí pro bezúdržbové, trvale uzavřené baterie)? Baterie je umístěna pod sedadlem, v přihrádce v přední kapotáži nebo v tunelu skútru (viz návod k obsluze vozidla). 


Krok 6: Nezapomeň - Olej do dvoutaktních motorů se musí pravidelně doplňovat

Krok 6: Nezapomeň - Olej do dvoutaktních motorů se musí pravidelně doplňovat

06 - Pravidelné doplňování oleje do dvoutaktních motorů 

Je hladina oleje a případně chladicí kapaliny správná (pouze u vodního chlazení)? Zaznamenal jsi v motoru nějaké netěsnosti? V případě pochybností je nech zkontrolovat v servisu, protože motory skútrů mají jen malý objem olejové náplně; pokud se olej ztratí, může brzy dojít k poškození motoru! Jsou brzdové hadice prasklé, křehké nebo poškozené? Pak se určitě obrať na odborný servis. Jsou kabely stále stabilní, nebo jsou již jednotlivé vodiče přerušeny (pak lanovod vyměň)? Je třeba seřídit lanovody nebo páky? Tvoří se na kovových dílech rezavý film? Čím dřív budeš bojovat proti rzi smirkovým papírem a barvou, tím lépe! Je možné, že v některém montážním oku pomalu vzniká vibrační trhlina? Jsou všechny šrouby utažené? Rezavé šrouby je nejlepší vyměnit. Fungují všechna světelná zařízení včetně brzdových světel, nebo je třeba vyměnit žárovky?

Zejména u dvoutaktních skútrů je třeba kontrolovat hladinu oleje v nádrži dvoutaktu při každé návštěvě čerpací stanice - když se rozsvítí kontrolka oleje, může být již pozdě, jízda bez oleje vede rychle k poškození motoru! U některých skútrů se proto zapalování automaticky přeruší, když se rozsvítí výstražná kontrolka. Používej pouze olej pro dvoutaktní motory skútrů nebo motocyklů.

Čtyřtaktní motory mají také určitou spotřebu oleje a je třeba občas zkontrolovat správnou hladinu oleje. Používá se zde olej pro čtyřtaktní motory motocyklů (typ oleje nalezneš v návodu k obsluze svého vozidla). 


Další údržbové práce

Aby sis zapamatoval intervaly, ve kterých výrobce naplánoval další údržbu skútru, je vhodné nahlédnout do návodu k obsluze vozidla nebo se zeptat autorizovaného prodejce.

Brzdová kapalina hydraulického brzdového systému by se měla u skútru měnit každé dva roky, stejně jako u automobilu nebo motocyklu, protože i v utěsněném systému časem absorbuje vodu a při zahřátých brzdách již nezaručuje bezpečný bod brzdného tlaku. Protože práce na brzdách má velký význam pro bezpečnost jízdy a brzdová kapalina napadá lak, měli by brzdovou kapalinu měnit pouze zkušení "mechanici". Více informací k tomuto tématu najdeš v našem servisním tipu k brzdové kapalině pro motocykly. I když tvoje hydraulická brzda již nenabízí definovaný bod brzdného tlaku při stání, např. pokud lze brzdovou páku zatáhnout až k řídítkům, je něco špatně - brzda pravděpodobně potřebuje odvzdušnit, v případě pochybností se obrať na odborný servis.


Krok 7: Vyjmutí vzduchového filtru, jeho vyčištění a mírné naolejování pěnového filtru

Krok 7: Vyjmutí vzduchového filtru, jeho vyčištění a mírné naolejování pěnového filtru

07 - Vyčisti vzduchový filtr 

Zkontrolovat vzduchový filtr je jednoduché, mělo by se to provádět přibližně každých 4 000 km. Ucpaný vzduchový filtr může snížit jízdní výkon, nečistoty se mohou dostat do přívodu paliva do motoru, takže motor dochází nebo již dobře nenastartuje - čištění karburátoru nebo vstřikovacího systému by bylo pracné. Vzduchový filtr je umístěn buď za bočním opláštěním, nebo ve schránce v oblasti variátoru skútru. Pokud je z pěny a není poškozen, lze jej před opětovnou instalací vymýt v roztoku na mytí nádobí a lehce naolejovat; papírové filtry je třeba vždy vyměnit.


Krok 8: Otevření vypouštěcí zátky a vypuštění oleje do sběrné nádoby

Krok 8: Otevření vypouštěcí zátky a vypuštění oleje do sběrné nádoby

08 - Vypuštění motorového oleje

Olej a olejový filtr čtyřtaktního skútru by se měly měnit také každých 4 000 km. Za tímto účelem se motor zahřeje, aby se olej dobře vypustil. Postav skútr na rovnou plochu, pod vozidlo polož plachtu nebo karton, pod motor umísti dostatečně velkou sběrnou nádobu a otevři vypouštěcí zátku, aby mohl horký olej odtékat do nádoby. Po úplném odkapání oleje vyčisti vypouštěcí zátku a těsnicí plochu motoru a vyměň zátku za nový těsnicí kroužek. Šroub dotahuj s citem, závit v hliníkovém krytu motoru nepřetáhni! 


Krok 9: Vyjmutí olejového filtru a vypuštění zbytkového oleje do sběrné vany

Krok 9: Vyjmutí olejového filtru a vypuštění zbytkového oleje do sběrné vany

09 - Vyjmutí olejového filtru

Nyní zasuň olejovou vanu pod uchycení olejového filtru a vyjmi filtr - dej pozor na přesnou montážní polohu jednotlivých součástí. Zbytkové množství oleje vytéká. V závislosti na typu filtru pečlivě vyčisti sítkový filtr čističem brzd nebo vyměň jednorázový filtr.


Krok 10: Mírné naolejování těsnicího kroužku a nasazení

Krok 10: Mírné naolejování těsnicího kroužku a nasazení

10 - Nasaď těsnicí kroužek 

Znovu namontuj víčko olejového filtru s novým těsněním v opačném pořadí (těsnění je součástí kazetového filtru) a opět dej pozor na závit.


Krok 11, obr. 1: Naplnění oleje se správnou viskozitou a množstvím

Krok 11, obr. 1: Naplnění oleje se správnou viskozitou a množstvím

11 - Správná viskozita a množství

Nyní lze motor doplnit předepsaným množstvím a třídou oleje pro čtyřtaktní motory u plnicího hrdla. Spusť motor a znovu zkontroluj hladinu na měrce nebo průhledítku ve vodorovné poloze vozidla. Zkontroluj, zda ve starém oleji nejsou zbytky kovu - pokud v oleji najdeš kovové třísky, zeptej se v servisu, odkud mohly pocházet, abys předešel vážnějšímu poškození. Potom odnes olej do recyklačního centra nebo do pobočky Louis, kde ho zlikvidují. U dvoutaktního motoru není třeba výměnu motorového oleje provádět. Pro samostatné mazání motoru je však zásadní správná funkce dvoutaktního olejového čerpadla. Proto by se mělo pravidelně kontrolovat, zda je olejové čerpadlo ovládáno bovdenovým lankem, tj. zda je ovládáno rozděleným škrtícím lankem.

Krok 11, obr. 2: Kontrola označení

Krok 11, obr. 2: Kontrola označení

Pro přístup k olejovému čerpadlu je třeba odstranit boční kapotáž skútru a/nebo úložný prostor a v některých případech i vzduchovou přepážku. Na olejovém čerpadle je kladka s bovdenovým lankem. Tato kladka musí reagovat ihned po otočení rukojetí plynu - tj. nesmí existovat žádná "mrtvá vůle", protože by to vedlo k tomu, že by olejové čerpadlo pracovalo se zpožděním oproti karburátoru a motor by občas nebyl zásobován olejem. 

Na tělese olejového čerpadla a na kladce jsou obvykle značky. Pokud jsou tyto prvky vyrovnány při zavřené nebo zcela otevřené rukojeti plynu (liší se podle modelu), je lanko olejového čerpadla seřizovačem správně nastaveno. 

Krok 11, obr. 3: Nastavovací šroub lanka olejového čerpadla

Krok 11, obr. 3: Nastavovací šroub lanka olejového čerpadla

Protože se lanko plynu při dlouhodobém provozu trochu prodlouží, je třeba ho čas od času seřídit. Kladku bovdenového lanka však nenastavuj příliš pevně - skútr pak spálí příliš mnoho dvoutaktního oleje, takže se výstup a výfuk rychle zakouří. 

Základním předpokladem pro seřízení je samozřejmě bezvadně fungující lanko plynu a otočná rukojeť. Mělo by se vždy automaticky vracet, volná vůle mezi krouticí rukojetí a pouzdrem by měla být 2 - 6 mm (v případě potřeby použij pro kontrolu křídové značky - lanko lze nastavit na seřizovači plynového lanka) a lanko nesmí být při úplném otočení řízení napnuté. Roztřepené kabely je třeba okamžitě vyměnit.

Mezi dvoutaktním olejovým čerpadlem a motorem je často průtokový filtr, který se musí v určitých intervalech nebo při viditelném znečištění vyměnit. Za tímto účelem se průtok oleje přeruší hadicovou svorkou. Při instalaci nového filtru dodržuj směr proudění. Ujisti se, že ve filtru není zachycena žádná velká vzduchová bublina.


Krok 12: Obnova oleje v koncovém pohonu

Krok 12: Obnova oleje v koncovém pohonu

12 - Obnovení oleje v koncovém pohonu

Bez ohledu na to, zda se jedná o dvoutaktní nebo čtyřtaktní skútr, je třeba pravidelně měnit olej v koncovém pohonu (interval údržby a typ oleje nalezneš v návodu k obsluze vozidla - speciální převodové oleje pro skútry jsou k dostání v praktických malých nádobách v obchodech). Za tímto účelem se vozidlo opět vertikálně zvedne na hlavním stojanu na rovném povrchu a dobře se vyčistí koncový pohon kolem plnicí a vypouštěcí zátky. Obvykle malá olejová náplň se vypustí do nádoby přes vypouštěcí zátku, zátka se vyčistí a opatří novým těsnicím kroužkem. 

Vytáhni s citem šroub v hliníkovém krytu. Nový olej se nalévá do pohonu přes plnicí zátku. Pokud není snímač hladiny k dispozici, požádej o informace specializovaného prodejce nebo se podívej na www.louis.de do databáze Louis Bike. Vlož zpět čistý šroub s novým těsněním. Po zkušební jízdě je třeba znovu zkontrolovat stav náplně. 

Starý olej zlikviduj v recyklačním centru nebo v obchodě Louis. Zajisti, aby se olej nedostal do životního prostředí. Pokud pohon netěsní, navštiv servis, protože při malém množství oleje by příliš brzy vyschl.


Pozor: Práci na ventilové vůli a "otevřeném srdci" skútru přenech raději odbornému servisu.


  • Každých 6 000 až 10 000 km bys měl svému skútru dopřát novou zapalovací svíčku, aby vždy dobře startoval a podával výkon. Pro přístup k svíčce je u některých skútrů nutné sejmout kryt nebo zavazadlový prostor. Zapalovací svíčku vyměň po vychladnutí motoru, použij přesně pasující klíč na zapalovací svíčky (obvykle je součástí sady palubního nářadí). 
  • Dbej na to, aby se do motoru nedostaly žádné nečistoty - pokud je svíčka umístěna v hlubší šachtě v hlavě válců (čtyřtaktní motor), je nejlepší ji před vyšroubováním svíčky vyčistit vysavačem nebo stlačeným vzduchem. 
  • Používej pouze typ zapalovací svíčky určený výrobcem a zkontroluj mezeru mezi elektrodami (viz návod k obsluze vozidla) pomocí měrky. V případě potřeby ji lze opatrně ohnout na středové elektrodě.
  • V delších intervalech (5 000 - 20 000 km v závislosti na modelu) kontroluj ventilovou vůli čtyřtaktního skútru.
  • Pokud je výfuk po delší době používání vnitřně zanesený, musí se obvykle vyměnit - pouze u klasických skútrů můžeš výfuk čas od času otevřít a odstranit usazeniny vypálením. Tento postup však není zcela bezpečný a u moderních jednodílných výfuků skútrů by se o něj nikdy nemělo pokoušet. 

Naše doporučení


Louis technické centrum

Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.

Nezapomeň!

U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.

Děkujeme za pochopení.


Nyní koupit příručku pro mechaniky Louis

Velká příručka Louis pro mechaniky

Tištěná verze v internetovém obchodu

Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar