Povolování šroubů, oprava závitů

Uvízlé šrouby a zničené závity patří k nejhorším problémům při servisu motorky. S trpělivostí a potřebným know-how lze však i tyto problémy vyřešit.

Povolování šroubů, oprava závitů

Povolení šroubů na motocyklu

Ten příběh znáš: Slunečný víkend je za dveřmi, vše je připraveno na pěkný výlet, jen jednu maličkost je třeba na motorce obnovit. A v tu chvíli se to stane - ten jeden, poslední ze všech šroubů, na kterém ještě visí vyměňovaná součástka, se nedá povolit... nebo se prostě odšroubuje a zůstane po něm nepřístupný pahýl... nebo se ta nešťastná věc rovnou objeví s protikusem v podobě malé spirálky.

Bez ohledu na to, co se ti v takové chvíli honí hlavou - nepodléhej hněvu! Jen chladná mysl ti nyní pomůže zabránit větším škodám. Než se pustíš do nebezpečné akce, dej si chladivý nápoj nebo cokoli, co ti v této situaci pomůže s nervy - a podívej se na problém s klidem.

„Deformované" hlavy šroubů

Pokud drážka nebo křížová drážka hlavy šroubu již neposkytuje dostatečnou přilnavost, aby běžný šroubovák vyvinul dostatečnou sílu k jeho uvolnění, je lepší s tímto nářadím neprovádět žádné další "bezmocné pokusy", které šroub pouze dále zničí. Někdy je lepší použít rázový utahovák s rázovým mechanismem. Ten mění úder kladiva na velmi silný rotační impuls, čímž chrání hlavu šroubu a neměl by chybět v žádné skříňce s nářadím na motorku. 


Povolování šroubů - takto se to dělá

Nastavení směru otáčení rázového utahováku ...

Nastavení směru otáčení rázového utahováku ...

Povolování pomocí rázového utahováku

Nastav rázový utahovák na "povolit". 

Uvolněni šroubu údery kladiva

Uvolněni šroubu údery kladiva

Zvol dobře padnoucí bit a několika dobře dávkovanými údery větším kladivem (alespoň 300 g) do nástroje uvolni i naražené nebo zrezivělé šrouby s poškozenou hlavou! 


„Namoč" zaseknutou matici rozpouštědlem na rez

„Namoč" zaseknutou matici rozpouštědlem na rez

Povolování pomocí víceúčelového oleje

Obecně platí, že k uvolnění případné rzi v závitu často pomůže jednoduchý úder kladivem se šroubovákem na hlavu šroubu nebo odstraňovač rzi (např. WD-40). Pokud máš před sebou viditelně zrezivělý šroub nebo matici, nech penetrační olej chvíli působit, než budeš pokračovat. Použití kladiva nebo rázového utahováku na citlivé součásti samozřejmě není na místě. Při povolování již "okousaných" šroubů je vždy důležité zvolit nejvhodnější nářadí: čepele šroubováků by měly dokonale padnout a neměly by být již zaoblené, šrouby s šestihrannou hlavou by měly být povolovány ráčnou nástrčným klíčem s bočním kontaktem (který je k dispozici v ráčnových boxech z řady Louis).


Dalšími způsoby řešení jsou: Pokud je přístupný, uchop hlavu šroubu velmi pevně dobrým trubkovým klíčem a zkus s ním pomalu otáčet. Zde je zapotřebí síly, nářadí nesmí "proklouznout".


Zavedení vícezubého bitu do šroubu s vnitřním šestihranem

Zavedení vícezubého bitu do šroubu s vnitřním šestihranem

Uvolňování pomocí vícezubého bitu

Šrouby se šestihrannou hlavou lze povolit tak, že do nich kladivem zatlučeš vícezubý bit a otočíš jimi pomocí ráčny. Vícezubý bit se při tom samozřejmě může poškodit - ale šroub chceš především povolit!


Uvolnění matice kladivem a dlátem

Uvolnění matice kladivem a dlátem

Uvolňování kladivem a dlátem

Pomocí kladiva a malého dláta můžeš zkusit „uvolnit" hlavu šroubu ze strany.


Naříznutí matice pilkou

Naříznutí matice pilkou

Vytvoření drážky pro šroubovák

Stále nemáš úspěch nebo nemůžeš pracovat s citlivou součástí pomocí kladiva? Pak se pomocí pilky na železo a pilníku na klíče pokus vytvořit v horní části hlavy šroubu hlubokou drážku pro silný šroubovák s drážkou.

Pokud je šroub zaseknutý v hliníku, může jeho uvolnění usnadnit teplo (viz kapitola "Zaseknuté šrouby se závitem"). 


Odvrtání vadné hlavy šroubu

Odvrtání vadné hlavy šroubu

Odvrtání hlavu šroubu

Pokud vše ostatní selže, je třeba hlavu šroubu odstranit vrtáním. Vždy vrtej uprostřed, předvrtej malým vrtákem a dokonči vrtání ve velikosti závitu šroubu. Nezapomeň: Nejdříve by se měla odstranit pouze hlava, takže nezasahuj příliš hluboko! Později si můžeš promyslet, jak nejlépe odstranit zaseknutý závit. Pokud je závit neporušený, lze jej obvykle snadno uchopit hasákem a vyšroubovat.


Trhání matic trhačem matic

Trhání matic trhačem matic 

Trhání matic trhačem matic

Zrezivělé nebo "zaoblené" matice lze otevřít ze strany pomocí „trhače matic".

To lze provést také pilníkem, pilkou na železo nebo bruskou. Neřež bruskou až do závitu! Dbej na to, aby během práce nedošlo k poškození okolí! Lepší je zajistit ochranu zakrytím nebo podlepením. Pokud je matice volně přístupná a šroub lze snadno vyměnit, můžeš ji také jednoduše odříznout (mezi maticí a podložkou). To je často nejrychlejší způsob. Vždy chraň okolí před pilovým kotoučem!


Naříznutí matice bruskou ze strany

Naříznutí matice bruskou ze strany 

Naříznutí matice bruskou ze strany

Ztrouchnivělé šrouby se zápustnou hlavou, které nelze uchopit a pohybovat s nimi žádným nástrojem, lze odstranit od průměru 6 mm výše pomocí levého vytahovače šroubů. Za tímto účelem je třeba šroub vyvrtat přesně uprostřed a rovně ve správném průměru (viz balení levého vytahovače). Pokud se vrtání uprostřed nezdaří, jsou šance na úspěch malé - pokud nejsi přesvědčen o svých schopnostech, je lepší přenechat práci profesionálům.

Dávej také pozor, abys malý levý vytahovač nepřetížil - pokud se ulomí, zůstane ve šroubu zaseknutý tvrzený kus oceli, který se odstraňuje obzvlášť obtížně. Levé vytahovače lze samozřejmě použít i pro rozpěrné šrouby. Jsou vhodné pouze pro pravé závity, nikoliv pro levé závity.

Vyvrtání vadného závitu ...

Vyvrtání vadného závitu ...

Zaseknuté závitové svorníky

Ukroucené hlavy šroubů nebo šroubů často ukazují na hlubší problém: Šroub obvykle drží na místě kvůli korozi nebo poškození závitu v podkladu. Vyzkoušej tedy nejprve odstraňovač rzi - nech ho dobře působit přes noc! 

Zbytek postupu závisí na tom, jak velká část šroubu je ještě v dosahu - pokud je dostatek závitu pro dvě matice, nasadí se, silně se utáhnou a provede pokus šroub vyšroubovat. Pokud zbývá už jen kousek, zkus to hasákem. Uchop šroub hasákem co nejpevněji a pokus se jím otočit ... pokud se to nepodaří, už to nezkoušej.

Raději použij zbytek závitu k přivaření dobrého šroubu a vyšroubování! Pokud tuto možnost nemáš, můžeš také zkusit levý vytahovač. Pokud je šroub hliníkový, může být jeho uvolnění mnohem snazší díky teplu, protože horký hliník se rozpíná více než ocel. Předpokladem však je, že v blízkosti není žádné pryžové těsnění hřídele, O-kroužek, pryžové těsnění ani nic jiného citlivého na teplo, co by se jinak muselo vyměnit. Pokud je to možné, sejmi víko skříně pro ohřev a polož ji na varnou desku. Při práci s hořákem vždy zahřívej v kruzích kolem cíle, nikdy nedrž plamen přímo „na místě“. Pokud máš před sebou natřený hliník, použij místo hořáku horkovzdušnou pistoli a vyhni se přílišnému žáru. k uvolnění šroubu stačí 100-150 °C (pro kontrolu: olej se odpařuje při 200 °C, voda při teplotě mírně nad 100 °C). Pokud byl instalován šroub s vysokopevnostním zajištěním závitů, musí být zpravidla uvolněn za tepla, a to i v případě, že se jedná o spoj ocel-ocel. Loctite "high strength" vyžaduje dokonce 300 °C.


Upozornění: Pokud nic jiného nepomůže, je třeba si dobře rozmyslet, jak postupovat - zejména pokud je "špatný" šroub zaseknutý v motoru. Firmy zabývající se opravou motorů mohou takový šroub odstranit „elektrojiskrovým erodováním". Silný proud jej zničí - hliník kolem něj zůstane nepoškozený a s ním i závit! 


... řezání závitu pro opravnou vložku s V-cívkou ..

... řezání závitu pro opravnou vložku s V-cívkou ..

Vyvrtání je vždy spojeno s opravou závitu nebo s vyřezáním nejbližšího většího závitu. Je však nezbytné vrtat přesně uprostřed a rovně. Pokud je to nutné, svěř tyto práce odborníkovi - jakmile nesprávným vrtáním vznikne ošklivý "kráter", máš opravdu problém: Jediným řešením je kompletně zavařit závit a vyrobit nový. U svařovaného materiálu však již takový materiál nebude mít zcela původní nosnost.


... a umístění opravné vložky V-cívky

... a umístění opravné vložky V-cívky

Oprava závitů pomocí V-Coil

Zničené vnitřní závity lze dobře a trvale opravit pomocí patentovaných závitových vložek "V-Coil". Oproti ocelovým závitovým pouzdrům má V-Coil tu výhodu, že se neuvolňuje ani při trvalém tepelném namáhání, a proto se tento výrobek výborně hodí například pro opravy závitů zapalovacích svíček.

Kromě spirálovitých vložek obsahuje každá opravná sada V-Coil vrták pro vytvoření příslušného otvoru, speciální závitník a nářadí pro odborné zašroubování vložek. Pro úspěch tvé práce je naprosto zásadní, aby byly odborně odstraněny všechny zbytky šroubů, abys měl před sebou čistý a rovný otvor pro vyříznutí nového závitu V-Coil. 


Pozor! Pokud si nejsi jist svými schopnostmi, svěř opravu v případě potřeby odborné dílně. Pokud nemáš mimořádně zkušené oko a cit, nikdy se ti nepodaří vyvrtat závit uchycení sběrného potrubí na hlavě válců "od boku" pod správným úhlem a uprostřed. Pokud máš pochybnosti, vyjmi daný díl, abys jej mohl správně vyrovnat pod vrtačkou - jedině tak si ušetříš pozdější neustálé potíže s křivým a nepodařeným závitem!


Vyhni se potížím s vadnými závity

"Prevence je lepší než léčba" - obsah tohoto starého nudného rčení pozná každý, kdo se někdy musel potýkat s popsanými problémy. A prevence je vlastně docela jednoduchá: Pro servis používej pouze nářadí v dobrém stavu. Důsledně vyřaď z fondu pokažené šroubováky, ploché klíče a další nářadí! Potíže, které s tím budeš mít, určitě převýší radost z původně ušetřených peněz... Měli bys mít k dispozici dobrý výběr šroubováků s drážkou a křížových šroubováků nebo bitů, abys mohl vždy pracovat s nářadím, které se opravdu hodí. V naší nabídce najdeš vše, co potřebuješ.

K rázovému šroubováku přidej také sadu bitů. Šrouby s šestihrannou hlavou lze chránit použitím ráčnových nástavců s bočním kontaktem. Všechny soupravy nástrčných klíčů Rothewald v naší nabídce jsou vybaveny odpovídajícím způsobem. Při montáži se vždy ujisti, že jsou závity čisté! K čištění použij čistič brzd nebo stlačený vzduch. Je přitom důležité: nosit ochranné brýle.

Velmi malé množství měděné pasty na každém závitu umožňuje mnohem lepší skluz a na rozdíl od maziva neubírá spoji na pevnosti. Šrouby z nerezové oceli do hliníku vždy upevňuj měděnou pastou! Pokud se šroub ošetřený měděnou pastou někdy dostane do nečistot, je třeba jej obzvláště pečlivě očistit (např. čističem brzd).

Šrouby a zejména zapalovací svíčky vždy nasazuj s citem. Pokud při šroubování cítíš odpor, okamžitě jej vyšroubuj a zjisti příčinu! Závit lze často ještě zachránit prořezáním nebo opracováním pomocí pilníku na závity. V případě pochybností se zeptej v servisu. Více informací k tomto tématu najdeš v servisních tipech k řezání závitů.


Naše doporučení


Louis technické centrum

Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.

Nezapomeň!

U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.

Děkujeme za pochopení.


Nyní koupit příručku pro mechaniky Louis

Velká příručka Louis pro mechaniky

Tištěná verze v internetovém obchodu

Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar