Údržba spojky

Spojka spojuje motor motocyklu s převodovkou a zajišťuje, aby byl výkon přenášen na zadní kolo beze ztrát a kontrolovaně. Spojka je proto opotřebovávaná součástka, která občas potřebuje údržbu.

Údržba spojky

Pozor: Špatně provedená práce může vést k následným škodám nebo dokonce k pádu! Péče a správné nářadí jsou proto nepostradatelné! 

Upozornění: Než začneš, zkontroluj, zda nepotřebuješ speciální nářadí, a to pomocí dílenské příručky svého vozidla. Stroje jako Honda CB 500 z roku 94, jejichž přítlačný talíř spojky je uchycen speciální maticí, jsou naštěstí výjimkou. Zjisti informace o utahovacích momentech a některé pokyny k montáži a seřízení, které se vztahují konkrétně na tvé vozidlo. Před vypuštěním motorového oleje do vhodné nádoby také nezapomeň chránit podlahu garáže před náhodným únikem oleje. To samozřejmě funguje nejlépe, když je motor zahřátý! Zatímco chladne, odkryj kryt spojky a očisti jej od nečistot. Ve většině případů je nutné demontovat opěrku nohou a případně také startér. Odstraň také všechny kryty vypínacího mechanismu spojky a jeho seřizovače. 

Údržba spojky motocyklu

K čemu je ti 150 koní, když je nedokážeš dostat na silnici? Tento problém znají nejen piloti dragsterů - i u běžných silničních motocyklů musí spojka při každém rozjezdu a akceleraci podávat vysoký výkon, aby beze ztrát a zároveň kontrolovaně přenášela výkon z klikového hřídele na převodovku.

Funkce spojky je založena na fyzikálním principu tření, a proto se jedná o opotřebitelnou součást. Čím více od ní požaduješ, tím dříve ji budeš muset obnovit. Spojka je vystavena obzvláště vysokému zatížení, např. při rozjezdu na semaforech při vysoké rychlosti. Samozřejmě zní silně, když nejprve necháš ručičku otáčkoměru vystoupat do "červeného pásma" a pak se rozjedeš s napůl otevřenou pákou spojky. Bohužel se však do hnacího ústrojí dostane jen polovina výkonu, zbytek se promění v teplo a oděr spojkového kotouče. 

V určitém okamžiku se kotouče vyčerpají, a když budeš opravdu potřebovat plný výkon, uslyšíš sice hodně kvílení, ale výkon se na zadní kolo dostane až se zpožděním. A pracně ušetřené peníze za dovolenou zůstávají opět u pultu s náhradními díly na sady řetězu, pneumatiky a třecí kotouče spojky...

Naši dědové tento problém na svých "ohnivých židlích" ještě neměli. První motocykly totiž ještě fungovaly bez spojky. Pro zastavení bylo nutné vypnout motor a následný rozjezd pravděpodobně připomínal rodeovou show. V dnešním silničním provozu by to ovšem bylo příliš nebezpečné. Plně funkční spojka je proto nezbytná. 

Až na několik výjimek převládá u moderních motocyklů vícekotoučová spojka v olejové lázni. Tento typ spoje si lze nejlépe představit jako velký, kulatý, víceúrovňový sendvič. Místo klobásy máš nastrouhané plátky a místo chleba ocelové plátky. Ty jsou k sobě přitlačeny pomocí přítlačné desky a několika pružin. Při stlačení je spojení mezi motorem a převodovkou uzavřené a po zatažení za spojkovou páku se otevře a kotouče jsou zbaveny tlaku pružiny. 

Velikost, počet a plocha kotoučů jsou samozřejmě přesně přizpůsobeny příslušnému výkonu motoru. Výsledek pak umožňuje plynulý rozjezd bez trhnutí, točivý moment motoru je přenášen bezpečně. Torzní pružiny ve spojkovém koši tlumí reakce při změně zatížení a zajišťují pohodlí. 

Spojka má navíc ochranný účinek, pokud se motor jednou zastaví. Vzniklý prokluz pak chrání ozubená kola před nadměrným namáháním. Dobrá spojka je samozřejmě účinná pouze tehdy, pokud správně funguje i její ovládání. U hydraulického ovládání musíš v podstatě dbát na stejné věci jako u kotoučové brzdy: Hydraulická kapalina by neměla být starší než 2 roky, v systému nesmí být vzduch, všechna těsnění musí bezvadně fungovat, písty se nesmí zasekávat (servisní tipy k brzdovým destičkám). V tomto případě není třeba nastavovat žádnou vůli, protože hydraulika se nastavuje sama. Jinak je tomu u mechanického ovládání pomocí lanovodu: Kromě bezchybného, teflonem vedeného nebo namazaného bovdenového lanka je zde rozhodující nastavení vůle. Příliš malá vůle spojky způsobuje, že destičky prokluzují, takže se rychle opotřebovávají. Kromě toho se ocelové destičky přehřátím ničí (modré zabarvení, deformace destiček). Na druhou stranu přílišná vůle vede k problémům s řazením. Při stání má motocykl tendenci se rozjíždět i se sešlápnutou spojkou a je obtížné zařadit neutrál. Je to zcela jasné - spojka se nemůže správně rozpojit. Mimochodem, k tomu může dojít i v případě, že se ocelové lamely pokřivily! 

Naopak trhavé sepnutí a rozepnutí spojky obvykle znamená poškozený spojkový koš a unašeč. Generální oprava spojky a výměna obložení je u většiny motocyklů možná bez demontáže motoru. Pokud se tedy nebojíš mastných rukou, ale máš určitou dávku manuálního talentu, určitě si tuto práci můžeš udělat sám a ušetřit spoustu peněz.


Údržba spojky - takto se to dělá

Krok 1: Příprava nářadí

Krok 1: Příprava nářadí - Zakrytí podlahy - Vypuštění oleje

01 - Příprava nářadí

Vhodným nářadím postupně uvolni a odstraň šrouby krytu. Strojově utažené nebo přelakované šrouby mohou být velmi pevně utažené. Mírné poklepání na hlavu šroubu obvykle pomůže. Křížové šrouby se nejlépe otáčejí pomocí rázového utahováku.


Krok 2, obr. 1: Uvolnění lícovaných pouzder

Krok 2, obr. 1: Uvolnění lícovaných pouzder

Krok 2, obr. 2: Uvolnění krytu

Krok 2, obr. 2: Uvolnění krytu

02 - Uvolnění krytu

Chceš-li víko uvolnit z lícovaných pouzder, vezmi plastovou stranu (!) vario-kladiva a s citem poklepej na víko, dokud se neuvolní. 

Upozornění: Páčení šroubovákem je povoleno pouze tehdy, pokud jsou na krytu a pouzdře odpovídající mezery nebo nálitky! Nikdy se nepokoušej vložit šroubovák mezi těsnicí plochy, došlo by k nevratnému poškození! Pokud kryt nejde sundat, pravděpodobně jsi zapomněl na některý šroubek! Těsnění zpravidla ulpívá na obou površích a trhá se. Proto by měl být v každém případě obnoveno. Potom opatrně odstraň zbytky těsnění bez poškození těsnicí plochy pomocí odstraňovače těsnění nebo čističe brzd a škrabky na těsnění a později použij nové těsnění. Dávej také pozor na to, kde se nacházejí lícovaná pouzdra!


Krok 3, obr. 1: Povolení centrální matice a šroubů

Krok 3, obr. 1: Povolení centrální matice a šroubů

Krok 3, obr. 2: Demontáž spojky

Krok 3, obr. 2: Demontáž spojky

03 - Demontáž spojky

Nyní máš před sebou spojkový koš. Pro přístup dovnitř je třeba nejprve vyjmout přítlačný talíř spojky. Zřídkakdy je k tomu zapotřebí povolit centrální matici, ale obvykle určitý počet šroubů. Vždy postupuj krok za krokem (po cca 2 otáčkách) křížem! Pokud se spojkový koš otáčí, lze zařadit první rychlostní stupeň a zablokovat nožní brzdu. Po uvolnění šroubů lze přítlačné pružiny a přítlačnou desku vyjmout. Nyní lze vyjmout ocelové a třecí kotouče spojky. Vše polož na čistý kus novin nebo látky, aby sis mohl zapamatovat pořadí instalace.


Krok 4, obr. 1: Měření spojkové pružiny

Krok 4, obr. 1: Měření spojkové pružiny

Krok 4, obr. 2: Kontrola dílů

Krok 4, obr. 2: Kontrola dílů

04 - Kontrola dílů

Nyní zkontroluj součásti: Pružiny spojky se časem unaví a smrští. Proto změř délku a porovnej hodnotu s limitem opotřebení uvedeným v dílenské příručce. Pružiny spojky jsou poměrně levné (cca 15 eur). Protože oslabené pružiny vedou k prokluzování spojky, v případě pochybností důrazně doporučujeme jejich výměnu! 

Ocelové kotouče umístěné mezi třecími kotouči se mohou vlivem tepla deformovat. Pak mají obvykle namodralou barvu. Kontrola je možná pomocí měrky a rovnací desky. Místo rovnací desky lze použít také skleněnou nebo zrcadlovou desku. Lehce přitlač lamelu na skleněnou desku a nyní zkus pomocí měrky zjistit vůli mezi oběma lamelami v několika bodech. Mírné deformace (do cca 0,2 mm) lze ještě tolerovat. Přesnou hodnotu najdeš v návodu k obsluze svého vozidla. 

Zbarvené a deformované kotouče je třeba vyměnit. Totéž platí pro silně opotřebované spojkové koše a vnitřní unašeče. Drobné vrypy na bocích vodítek podložek lze vyhladit pilníkem. Je to sice časově náročné, ale ušetříš tím dost peněz. Aby se zabránilo vniknutí pilin do motoru, je nutné tyto díly odstranit. Chceš-li demontovat spojkový koš, povol centrální matici. Za tímto účelem přidrž ovladač na místě pomocí speciálního nástroje. Další pokyny nalezneš v příručce. Zkontroluj také stav tlumiče na spojkovém koši. Chrastivé zvuky při chodu motoru již naznačují poškození způsobené opotřebením. Při montáži může mít koš určitou vůli, ale neměl by být při prudkém otáčení a trhání úplně měkký a vytlučený.


Krok 5: Montáž spojky

Krok 5: Montáž spojky

05 - Montáž spojky

Jakmile se rozhodneš, které díly je třeba vyměnit, můžeš je začít montovat. K omytí zbytků opotřebení a nečistot z použitých dílů lze použít čistič brzd. Očištěné a naolejované díly se nyní sestaví v opačném pořadí. Znovu se podívej do dílenské příručky: Nezapomeň si všimnout všech značek na součástech, které označují konkrétní polohu dílů! 

Pokud nebyl spojkový koš demontován, je to poměrně snadné: Nejprve vlož spojkové kotouče, začni a skonči třecím obložením (nikdy ne ocelovým kotoučem). Potom se nasadí přítlačný talíř a pomocí šroubů se nasadí pružiny (obvykle je nutný určitý tlak). Při polohování přítlačného talíře opět dbej na případné značení! 

Nakonec šrouby postupně utáhni v křížovém sledu. Pokud je v dílenské příručce uvedena hodnota utahovacího momentu, nezapomeň použít momentový klíč. Jinak utahuj opatrně a ne silou - závity jsou umístěny v poměrně jemných nálitcích na vnitřním unašeči spojky.  


06 - Nastavení vůle

U ovládání spojky pomocí bovdenového lanka je pro výsledek funkce rozhodující nastavení vůle spojky. Lze ji nastavit pomocí seřizovacího šroubu uprostřed spojkového koše, na straně, odvrácené od motoru nebo v případě vypínacího mechanismu v krytu spojky. Dbej na dodržování pokynů výrobce. 


Krok 7: Nasazení krytu - Postupné utahování šroubů

Krok 7: Nasazení krytu - Postupné utahování šroubů

07 - Nasazení krytu, utažení šroubů

Po zajištění čistých těsnicích ploch a správného utěsnění lze kryt spojky nasadit zpět. Nezapomeň na lícovaná pouzdra! Nasaď šrouby, nejprve je zašroubuj "ručně" a potom je dotáhni s citem nebo momentovým klíčem podle pokynů výrobce. 


Krok 8, obr. 1: Nastavení bovdenového lanka

Krok 8, obr. 1: Nastavení bovdenového lanka

Krok 8, obr. 2: Přenastavení bovdenového lanka

Krok 8, obr. 2: Přenastavení bovdenového lanka

08 - Přenastavení bovdenového lanka

Nastavení pomocí bovdenového lanka je provedeno tak, aby na páce spojky byla volná vůle cca 4 mm, než dojde k jejímu zatížení. Dutý šroub by přitom neměl být příliš vytočen ze své polohy! 


Krok 9: Naplnění oleje

Krok 9: Naplnění oleje

09 - Naplnění oleje

Nyní lze doplnit olej. Ujisti se, že je vypouštěcí zátka oleje pevně utažena! Nakonec se namontují stupačky, kickstartér atd. a odstraní se případné zablokování brzdy a zadního kola. Konec dobrý, všechno dobré - ale než přidáš znovu plyn, zkontroluj svou práci ještě jednou: Se zataženou brzdou a spojkou spusť motor na neutrál a potom opatrně zařaď první rychlostní stupeň. Pokud nyní dokážeš zrychlit bez podebírání nebo prokluzování, odvedl jsi dobrou práci a můžeš se těšit na mnoho dalších krásných kilometrů na mopedu!


Bonusové tipy pro skutečné mechaniky

Děláš servis - nezoufej!

Stane se: Nějaká mizerná součástka prostě nejde dohromady tak, jak má. Ti, kteří nyní zoufale sahají po těžkém vybavení a snaží se to udělat hrubou silou, prohráli hned. Škody, které můžeš způsobit, jsou později ještě nepříjemnější! Když si uvědomíš, že jsi ve varu, přestaň. Napij se a něco sněz, rozptyl se, zpomal - po krátké době můžeš pokračovat a uvidíš: Vše jde samo..

Servis potřebuje prostor:

Pokud máš motor nebo podobnou věc k demontáži, měl bys najít jiné místo než kuchyň nebo obývací pokoj. Je lepší se od začátku vyhnout nesmyslným diskusím se spolubydlícími o smyslu a účelu takového prostoru. Najdi si vhodné místo s vhodným dílenským nábytkem a dostatkem prostoru pro uložení sběrných a úložných boxů. V opačném případě už mnoho šroubů a dílů neseženeš.

Vždy měj u sebe digitální fotoaparát nebo mobilní telefon:

Nikdo si nemůže pamatovat všechno. Je mnohem snazší pořídit rychle snímky uspořádání převodů, přiřazení kabelů nebo speciálně sestavených dílů. Tímto způsobem zachováš uspořádání "jedna ku jedné" a můžeš vše bez problémů sestavit i po několika týdnech.


Naše doporučení


Louis technické centrum

Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.

Nezapomeň!

U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.

Děkujeme za pochopení.


Nyní koupit příručku pro mechaniky Louis

Velká příručka Louis pro mechaniky

Tištěná verze v internetovém obchodu

Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar