Údržba baterie

Většina z nás to zažila: Místo čilého "widi widi" se ze startéru ozve jen zmučené "w-i-d-i-w...". Je lepší se o baterii v motocyklu pravidelně starat a včas se zbavit té zastaralé.

HOW TO: Údržba baterie motocyklu
Louis videa Jak na to
HOW TO: Vyjmutí a instalace baterie motocyklu
HOW TO: Naplnění baterie motocyklu

Údržba baterie na motocyklu

Většina z nás to zná: Jednoho rána se ze startéru místo veselého "widi widi" ozve jen zmučené "w-i-d-i-w ...". Startovací baterie je na konci své životnosti. A my si opět užíváme pohodlí veřejné dopravy, slyšíme povzbudivá slova od nadřízeného a po práci se můžeme bavit v dílně. Pokud se však o baterii čas od času nezapomeneš postarat, budeš takových zážitků obvykle ušetřený.

Baterie je pro motocykl důležitým zařízením pro ukládání energie. Zejména pokud má bateriové zapalování a nemá zapalovací magnety, které mohou udržovat funkci motoru nezávisle.

Baterie je napájena nabíjecím proudem z alternátoru, který ale může být uložen pouze v případě, že je baterie v bezvadném stavu. To znamená: Olověné desky baterie nesmí být silně sulfátované, což by mohlo vést ke zkratu desek. Tím by se baterie stala nepoužitelnou. Hladina kyseliny musí být dostatečná a svorky baterie nesmí vykazovat známky oxidace.

Během vybíjení se na olověných deskách tvoří síran olovnatý. Během provozu proto neustále dochází k malé sulfataci. Nabíjení sulfataci opět rozpouští. Během sulfatace se vytvářejí krystaly, které dále rostou, pokud se baterie nenabíjí. Pokud je krystalová vrstva příliš silná, nemůže být nabíjením zničena a baterie již nemůže dodávat plný výkon. Proto je třeba se za každou cenu vyvarovat dlouhých dob nečinnosti a hlubokého vybíjení. Důležité je také baterii plně nabít, pouze tak se mohou krystalky síranu opět rozpustit. Nejlepší je, když se kapalina, elektrolyt, udržuje v neustálém pohybu nabíjením a vybíjením. Tím se zabrání růstu krystalů síranu.

Informace o stavu nabití může poskytnout digitální multimetr nebo v případě standardních baterií tester akumulátorové kyseliny. U 12voltové baterie hodnoty nad 12,7 V znamenají plně nabitou baterii, 12,4 V znamená 50% vybití, 12 V znamená vybitou baterii. Lepší diagnostiku zajistí inteligentní nabíječka. Ta provede test před nabíjením a poskytne přesný výsledek o stavu baterie. Může se stát, že i při dostatečném napětí baterie motor nenastartuje, protože je sulfátovaná a neposkytuje již dostatečnou energii.

Pokud je baterie špatně nabitá, zjisti příčinu. Pokud vozidlo jezdilo dlouhou dobu pouze na krátké vzdálenosti nebo vůbec, nemusíš se vybité baterii divit. Potom baterii řádně nabij v nabíječce. Pokud je baterie jednoduše přestárlá, je třeba ji vyměnit. Pokud se však nová baterie při běžné jízdě nenabíjí, může být příčinou poškození alternátoru, usměrňovače, regulátoru nebo bludné proudy. Pokud tento problém nedokážeš vyřešit sám s pomocí návodu, obrať se na servisní středisko.

Pokud se s motocyklem delší dobu (déle než 3 měsíce) nejezdí, doporučujeme baterii odpojit nebo vyjmout, aby nemohlo dojít k jejímu hlubokému vybití nebo vybití skrytými spotřebiči, jako jsou alarmové systémy, hodiny, imobilizéry, navigační zařízení atd. Nejlepší je pak připojit ji k automatickému osvěžovači nebo k chytré nabíječce. Standardní baterie, která se nenabíjí například během zimní přestávky, je již po 4 měsících nenávratně poškozena.

Pokud je ve vozidle mnoho dalších elektronických zařízení, která by se po vyjmutí baterie musela znovu načítat (navigační systém, alarm atd.), je vhodné použít ve vozidle nabíjecí zásuvku, díky které není nutné baterii vyjmout. Předpokladem je ale bezúdržbová baterie.

Jaké baterie jsou k dispozici?

U motocyklů výrobce obvykle montuje standardní kyselinovou baterii nebo bezúdržbovou kyselinovou baterii. V zásadě jsou všechny kyselinové baterie stejné: Skládají se z několika olověných desek. Plusové desky jsou vyrobeny z oxidu olovnatého, minusové desky z olověné houby. Zředěná kyselina sírová slouží jako kapalný roztok elektrolytu mezi deskami. Tím, že jsou dva různé kovy vázány v roztoku elektrolytu, se vytváří a uchovává chemická energie, a tím i elektrické napětí. Pokud připojíš póly mimo baterii přes rezistor, baterie se vybije, chemická energie se přemění na elektrickou a může protékat proud.

Pozor: Akumulátorová kyselina je žíravá, proto je třeba při manipulaci s vyjmutými bateriemi dbát zvýšené opatrnosti. Pokud se ti kyselina dostane na kůži, rychle ji smyj velkým množstvím vody. V případě kontaktu s očima se rovněž poraď s lékařem. Stříkance kyseliny na oděv obvykle způsobují díry. Kyselina poškozuje i lakované části motorky. Výsledkem je rez a tvorba kyselých plísní. Proto také vše důkladně omyj vodou!

Bezúdržbové baterie

Na rozdíl od standardní baterie je kyselina v bezúdržbové baterii vázána (prostřednictvím vliesu mezi olověnými deskami nebo ve formě gelu). Protože tyto baterie téměř neztrácejí kapalinu odpařováním, mohou být po prvním naplnění trvale uzavřeny. Po celou dobu jejich používání není třeba znovu kontrolovat stav naplnění. Není zde žádná odvzdušňovací hadice a články se při nabíjení v nabíječce neotevírají.

Gelové baterie a některé speciální baterie s mikrovliesem se již prodávají trvale naplněné a uzavřené. Jednoduchá bezúdržbová baterie se dodává s vhodně dimenzovaným zásobníkem kyseliny (hustota kyseliny 1,32 g/cm3), který se před prvním použitím naplní. Potom je baterie trvale uzavřena. Bezúdržbové baterie lze po instalaci nabíjet ve vozidle, např. prostřednictvím nabíjecí zásuvky. K tomuto účelu by měla být vždy použita automatická nabíječka vhodná pro motocykly (viz servisní tipy k nabíječkám").

Pokud je bezúdržbová baterie hluboce vybitá, vyžaduje k oživení speciální režim nabíjení. Jednoduché automatické nabíječky toto neumožňují. Proto doporučujeme zakoupit inteligentní automatickou nabíječku - budeš tak připravený na všechny případy.

Bezúdržbové baterie, zejména gelové, mají nižší samovybíjení než standardní baterie a o něco vyšší výkon při studeném startu, ale jsou citlivější na přebíjení (proto nezapomeň použít automatickou nabíječku vhodnou pro motocykly). Pokud zvažuješ přechod ze standardních baterií na bezúdržbové, zkontroluj regulační rozsah regulátoru napětí.

Baterie s mikrovliesem mají bezpečnostní ventil, který se otevře, pokud je proud příliš vysoký a dojde k plynování uvnitř. Baterie s mikrovliesem by měly být instalovány pouze ve svislé poloze (ventilem nahoru) nebo mírně nakloněné, nikoli nad hlavou, jinak by i zde mohla vytékat kyselina.

Baterie AGM jsou baterie s mikrovláknem, u nichž se mikrovlákno skládá z rohoží ze skleněných vláken. Baterie AGM mají vyšší konečné nabíjecí napětí 14,7 V.

Čistě olověné baterie jsou také mikrovliesové baterie (MF). Na rozdíl od běžných MF baterií jsou anodové a katodové desky vyrobeny z čistého olova (nebo s přídavkem stříbra). Tím se sníží vnitřní odpor, a proud tak může lépe protékat. Velkou výhodou je v každém případě nízké samovybíjení a nízká tendence k hlubokému vybíjení. Použití kvalitnějších mřížkových desek však zvyšuje hmotnost baterie.

Baterie AGM i čistě olověné baterie mají velmi dobré vlastnosti při studeném startu a dlouhou životnost.

V gelových bateriích je elektrolyt vázán v kyselině křemičité. Vznikne tak gelovitá hmota, která nemůže plynatět. Proto je lze umístit nezávisle na sobě. Další výhodou gelového elektrolytu je odolnost baterie proti vibracím: Vnitřní olověné desky se při protřepávání nemohou vzájemně dotýkat.

Konstrukce bezúdržbové gelové baterie

Konstrukce bezúdržbové gelové baterie

Konstrukce bezúdržbové gelové baterie

a) Speciální konstrukce mřížky: Víceslitinové provedení zajišťuje vysokou vodivost a odolnost proti korozi.

b) Speciální aktivní materiál: Delší životnost a vyšší spolehlivost.

c) Průběžné připojení deskové sady: Nižší vnitřní odpor díky kratším proudovým cestám pro vyšší startovací výkon.

d) Gelový elektrolyt: Odolnost proti vylití, nízké samovybíjení a velmi vysoký startovací výkon.


Bezúdržbová lithium-iontová baterie

Lithium-iontové baterie představují nejnovější a nejvýkonnější technologii baterií. Obsahují několik samostatných baterií v podobě článků. Obsahují dvě různé kovové fólie jako anodu a katodu, obvykle měď a hliník. Jsou od sebe odděleny iontově propustnou plastovou fólií a uloženy v elektrolytu obsahujícím lithium, který neobsahuje kyselinu ani vodu, ale v němž mohou ionty migrovat.

Lithium-iontové baterie mají velmi nízké samovybíjení a při správné péči a používání dlouhou životnost. Vydrží přibližně desetkrát více nabíjecích cyklů než olověné baterie, jsou odolné proti vibracím a lze je instalovat v jakékoli poloze. Jejich konstrukce je poměrně kompaktní a hmotnost velmi nízká. Lze je však nabíjet pouze pomocí speciální nabíječky vhodné pro lithium-iontové baterie. Extrémně vysoké a nízké teploty oslabují jejich výkon, proto by se měly používat pouze v rozmezí -10 až +45 stupňů Celsia.

Struktura lithium-iontové baterie

Struktura lithium-iontové baterie

Struktura lithium-iontové baterie

a) Kryt pólu: Zamezení zkratům.

b) Systém správy baterií: Reguluje stav nabití jednotlivých článků a zaručuje maximální bezpečnost.

c) Aku-pakety: V těchto baleních se nacházejí lithiové články, které se mimo jiné vyznačují vysokou hustotou energie a extrémně nízkým samovybíjením.

d) Mosazné pólové přípojky: Pro nejlepší vodivost.

e) Indikátor stavu nabití: Snadné rozpoznání stavu nabíjení.

f) Nylonové pouzdro: Speciálně vyvinutý materiál, a proto mimořádně odolný.


Kyselinová houba

Kyselinová houba

Standardní kyselinová baterie

Tento levný typ baterie se používá hlavně ve starších modelech motocyklů. U nově zakoupené standardní baterie musí být elektrolyt naplněn kyselinou - ne vodou! - (hustota 1,28 g/cm3). Ve standardních kyselinových bateriích vznikají plyny. Mají proto odvzdušňovací otvor, na který se připojí hadice. Hadice odvádí plyny tam, kde nezpůsobí žádnou škodu, obvykle pod motor. Kvůli odvzdušňovacímu otvoru lze standardní kyselinové baterie instalovat pouze ve svislé poloze (otvor nahoře), jinak by kyselina vytekla.

Standardní baterie se musí nabíjet s otevřenými články. Baterie musí být z vozidla vyjmutá, aby se ve vozidle neusazovala kyselá mlha.

Měření hustoty kyselin

Měření hustoty kyselin

Stav nabití můžeš zkontrolovat pomocí testeru akumulátorové kyseliny. Za tímto účelem otevři zátky na jednotlivých článcích baterie a nasaj trochu kyseliny do testeru akumulátorové kyseliny stisknutím sací koule a následným zasunutím sací trubičky do článku baterie. Nyní uvolni sací kouli a nasaj tolik kyseliny z baterie, aby plovák volně plaval. Plovák v testovacím přístroji poskytuje informace o stavu nabití: Čím je baterie slabší, tím nižší je hustota kyseliny a tím hlouběji klesá plovák. Plně nabité baterie mají hustotu kyseliny 1,28 g/cm3, zatímco prázdné baterie mají hustotu kyseliny 1,11 g/cm3. Hodnota 1,20 g/cm3 odpovídá 50% vybití.

Upozornění: Pečlivě si přečti návod k použití testeru akumulátorové kyseliny!

Stav nabití jednotlivých článků baterie by měl být pokud možno stejný, jinak se jedná o závadu. Zkontroluj proto všechny články. 

Po použití testeru akumulátorové kyseliny jej očisti vodou. Pokud hladina kapaliny ve standardní baterii klesne, je třeba jednotlivé články baterie doplnit demineralizovanou vodou až po maximální hodnotu (kontrola přibližně jednou za měsíc). Nepřidávej kyselinu, ta se používá pouze pro počáteční plnění. Pokud by se později kyselina znovu přidala, koncentrace kyseliny v baterii by se nepřijatelně zvýšila. Po doplnění kapaliny se baterie dobije pomocí nabíječky. Při nabíjení (vždy bez zátky článků) vznikají v baterii výbušné plyny (třaskavý plyn) - proto vždy zajisti dobré větrání místnosti, udržuj otevřený oheň v jakékoli podobě mimo baterii, nekuř a zajisti, aby nemohlo dojít k jiskření.

Konstrukce standardní kyselinové baterie

Konstrukce standardní kyselinové baterie 

Konstrukce standardní kyselinové baterie

a) Speciální separátory: Pro vyšší startovací výkon a delší životnost.

b) Mřížky z vysoce stabilního slitinového materiálu: Pro maximální startovací výkon a vysokou odolnost proti vibracím.

c) Zasucha nabité desky: Baterie je již přednabitá při prvním naplnění elektrolytem.

d) Zapečetěné póly: Delší životnost díky ochraně proti ztrátám kapaliny a korozi.

e) Průběžné připojení panelové sady: Pro vyšší startovací výkon.


5 smrtelných hříchů údržby baterií

  • NE: Namaž pólové mazivo mezi pólem a pólovou svorkou - pólové mazivo nevede proud!
  • NE: Během zimy baterii nenabíjej - dobíjej ji nejpozději každé 2 měsíce.
  • NE: Doplnění kyseliny u naplněných standardních baterií - použije se demineralizovaná voda.
  • NE: Používáš nesprávnou nabíječku - v závislosti na typu baterie je zapotřebí speciální nabíječka.
  • NE: Otevírání bezúdržbové baterie - víko musí zůstat zavřené a nic se nesmí doplňovat!

Důležité informace a co je třeba vědět o startovacích bateriích

 Přednabitá baterie?Plnění kyselinou?Údržba? (= pravidelná kontrola hladiny kyseliny?)Skladování kyseliny
Standardní baterieAno, suché částečně nabité. Baterie musí být před instalací v každém případě plně nabitá vhodnou nabíječkou pro motocyklyAno, kyselina se musí objednat zvlášť (kyselina do baterie & destil. voda). Veškeré informace o množství kyseliny najdeš v popisu příslušné baterie.Ano! Hladinu kyseliny je třeba kontrolovat přibližně jednou za měsíc. V případě potřeby doplň pouze demineralizovanou (nebo destilovanou) vodu (bater. kyselina a destil. voda). Po prvním naplnění v žádném případě nedoplňuj kyselinu!Bez vazby na články.
Bezúdržbové baterie bez náplně, včetně balení kyselinyAno, suché částečně nabité. Před instalací musí být baterie vždy plně nabita vhodnou nabíječkou pro motocykly.Ano, součástí balení je vždy odpovídající balení kyseliny s přesným množstvím kyseliny. Nikdy nenaplňuj baterii jinou kyselinou než tou, která je součástí balení!Ne, po jednorázovém naplnění a utěsnění je baterie navždy bezúdržbová a nesmí se v žádném případě otevírat! Doplňování demineralizované (nebo destilované) vody nebo kyseliny již není nutné a je zcela zakázáno, protože by došlo ke zničení baterie!Vázané v mikrovliesu.
Bezúdržbové baterie předem naplněné kyselinou a uzavřenéAno, částečně nabité. Před instalací musí být baterie vždy plně nabita vhodnou nabíječkou pro motocykly.Ne! Baterie se v žádném případě nesmí otevírat a plnit kyselinou, protože je již předem naplněna kyselinou. Až na nabití je připravena k instalaci!Ne, tato baterie je vždy bezúdržbová! Za žádných okolností se nesmí otevřít! Doplňování demineralizované (nebo destilované) vody nebo kyseliny je u této baterie naprosto zakázáno, protože by došlo k jejímu zničení!Vázané v mikrovliesu.
Bezúdržbové baterie předem naplněné gelovou látkou a hermeticky uzavřenéAno, částečně nabité. Před instalací musí být baterie vždy plně nabita vhodnou nabíječkou pro motocykly.Ne! Baterie se v žádném případě nesmí otevírat a plnit kyselinou, protože je již předem naplněna gelem. Kromě nabití je připravena k instalaci.Ne, tato baterie je uzavřená a bezúdržbová navždy! Za žádných okolností se nesmí otevřít! Směs elektrolytů vázaná v gelové látce.
Bezúdržbové baterie s čistě olověnou technologiíAno, částečně nabité. Před instalací musí být baterie vždy plně nabita vhodnou nabíječkou pro motocykly.Ne! Baterie se nesmí v žádném případě otevírat.Ne, tato baterie je uzavřená a bezúdržbová navždy! Za žádných okolností se nesmí otevřít!Vázané v absorpčním skelném vliesu v kombinaci s tenkými pláty čistého olova. Díky technologii skelného rouna je kyselina zcela absorbována. To znamená, že baterii lze instalovat v libovolné poloze.
Bezúdržbové baterie s lithium-iontovou technologiíAno, částečně nabité. Před instalací musí být baterie zcela nabita speciální lithium-iontovou nabíječkou.Ne! Baterie se nesmí v žádném případě otevírat. Obsahuje suché články. Kromě nabití je připravena k instalaci.Ne, tato baterie je uzavřená a bezúdržbová navždy! Za žádných okolností se nesmí otevřít!Bezkyselinový elektrolyt obsahující lithium je svařen do několika samostatných aku-paketů.

Údržba baterie - takto se to dělá

Krok 1: Demontáž sedadla

Krok 1: Demontáž sedadla

01 - Vyjmutí sedadla

Baterii vybírej podle specifikací výrobce vozidla nebo zkratky typu, rozměrů, napětí (6 V nebo 12 V), proudu, polohy pólů a umístění ventilačního otvoru. Před naplněním a instalací nejprve vyjmi sedadlo a zkontroluj, zda baterie pasuje a zda jsou svorky na správné straně. 


Krok 2: Nejprve odpoj záporný kabel a potom kladný kabel

Krok 2: Nejprve odpoj záporný kabel a potom kladný kabel

02 - Uvolnění kabelu

Při demontáži baterie vždy nejprve odpoj záporný a potom kladný kabel, jen tak se účinně vyhneš zkratu na rámu vozidla! 

Pokud baterii dobíjíš v nabíječce, nepoužívej vysokoampérové nabíječky z obchodů s autopříslušenstvím nebo pro kutily. Používej pouze zařízení speciálně určené pro motocyklové baterie. Nabíječky s vysokým proudem pracují rychleji, ale kvůli nadměrnému nabíjecímu proudu poškozují relativně malou baterii motocyklu. 


Krok 3: Naplnění kyseliny

Krok 3: Naplnění kyseliny

03 - Naplnění kyseliny

Standardní baterie naplň kyselinou pomocí lahve s kyselinou nebo malého plnicího trychtýře až po označení maximální hladiny. Baterie by měly být umístěny na povrchu odolném proti kyselinám! Při plnění baterie dochází k vývinu plynů, což je zcela normální.

Všechny baterie jsou přednabité na sucho. Aby se baterie nabila na maximální kapacitu, je třeba ji nejprve připojit k nabíječce.

V případě standardních baterií nech články cca 2 hodiny odvětrat, znovu zkontroluj stav náplně a uzavři je zátkami. Před instalací baterie pečlivě omyj uniklou kyselinu. 


Krok 4, obr. 1: Vnější čištění baterie

Krok 4, obr. 1: Vnější čištění baterie

04 - Čištění baterie

Nejprve baterii zvenku očisti, protože vrstva nečistot může zcela jistě vést k bludným proudům a ztrátám při nabíjení. Za tímto účelem nastříkej na baterii kompletní čisticí prostředek na motocykly, očisti ji kartáčem a potom ji opláchni vodou.

Krok 4, obr. 2: Vyčištění svorek baterie

Krok 4, obr. 2: Vyčištění svorek baterie

Pokud jsou svorky baterie znečištěné, očisti je mosazným kartáčem.


Krok 5: Vyčištění kontaktních svorek

Krok 5: Vyčištění kontaktních svorek

05 - Vyčištění kontaktních svorek kontaktních svorek

Vyčisti také kontaktní svorky připojovacích kabelů baterie.


Krok 6: Nejprve připojení kladného kabelu a potom záporného kabelu

Krok 6: Nejprve připojení kladného kabelu a potom záporného kabelu

06 - Připojení kabelu

K vozidlu vždy nejprve připoj kladný a potom záporný kabel. Nezaměň póly - nejenže by se tím poškodila nová baterie, ale mohlo by dojít i ke zničení generátoru a palubní elektroinstalace! 


Krok 7: Namazání připojených pólů

Krok 7: Namazání připojených pólů

07 - Namazání pólů tukem

Připojené póly namaž tukem na póly PROCYCLE. U standardních baterií vždy polož odvzdušňovací hadici pečlivě a bez zalomení.


Naše doporučení


Louis technické centrum

Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.

Nezapomeň!

U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.

Děkujeme za pochopení.


Nyní koupit příručku pro mechaniky Louis

Velká příručka Louis pro mechaniky

Tištěná verze v internetovém obchodu

Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar